Partner
Partner Gemeente Schiedam en Vlaardingen
Ten eerste is er samen met Vlaardingen een plan ontwikkeld om met de nieuwste generatie autonome voertuigen een AV-pendel te realiseren op een gescheiden busbaan tussen de metrostations Vlaardingen-Oost en Schiedam Vijfsluizen: de metroshuttle. (SAE level 4 automation op eigen baan), die de geplande busshuttle zou vervangen. Twee belangrijke innovaties zijn voorzien: een gezamenlijke control-room met de Rivium Parkshuttle in Capelle aan den IJssel en het kruisen van een relatief druk –met verkeerslichten geregeld- kruispunt, de op/afrit van rijksweg A4. Momenteel ligt besluitvorming naar de volgende projectfase voor.
Het tweede project LOAV is in de opstartfase. Het betreft een uitgebreide pilot door de gemeente en partners bedrijfsleven, naar de praktische haalbaarheid van een snelle roadmap (3-5 jaar ) voor de invoering van autonoom rijdend (SAE level 4,5) oproepgestuurd vervoer als aanvulling op het reguliere (hoogwaardig) OV. Het systeem zal op geschiktheid getest en ontwikkeld worden voor (alle) stedelijke hoofdwegen, buurtwegen en ontsluitingswegen in bedrijventerreinen. De test wordt verricht met 6-10 voertuigen in Schiedam, mogelijk aangevuld met Vlaardingen en Maassluis tot 15-25 voertuigen. Het vervoersysteem maakt onderdeel uit van het MaaS concept. Ook ritacceptatie en rittenplanning maken deel uit van de ontwikkeling. In de test- en ontwikkelfase is sprake van “lerende voertuigen” en menselijke besturing. Zo worden software en hardware intensief getest en verbeterd, en kan de automaat de verkeerssituaties op dit type wegen beter en veiliger aan dan de menselijke bestuurder. Op dit moment wordt gewerkt aan een consortium van betrokken partijen voor de uitvoering van dit project. Indien de test- en ontwikkelfase slaagt – en wordt toegelaten, is het systeem algemeen toepasbaar in stedelijk gebied als (rendabel) aanvullend (openbaar) vervoer. Er zijn onderzoeks- en ontwikkelvragen geformuleerd op gebied van a) (voertuig)techniek, verkeersafwikkeling, veiligheid en wetgeving, b) reizigerskwaliteit en logistieke optimalisatie en c) maatschappelijke betekenis, die in wisselwerking met het RADD een vervolg kunnen krijgen.
IN DE MEDIA
- The Green Village: Een innovatieve proeftuin Gepubliceerd in: Cobouw
- Nederland ‘best voorbereid’ op autonome auto’s, fietsers maken komst lastig Gepubliceerd in: NOS
- Sensorgebruik bij autonome voertuigen Gepubliceerd in: De Volkskrant
- Cabaretier Pieter Jouke ziet mogelijkheden Gepubliceerd in: delft.nl
- Rijksoverheid.nl; Toespraak van minister Schultz van Haegen bij opening Researchlab smart mobility Gepubliceerd in: Rijksoverheid.nl
NIEUWS
- VR en veldstudie om de interactie tussen voetgangers en autonome voertuigen te analyseren Gepubliceerd op: vrijdag 22 februari 2019
- Follow up onderzoek wagenziekte Gepubliceerd op: zondag 16 december 2018
- Onderzoek naar positiebepaling van voertuigen Gepubliceerd op: vrijdag 17 augustus 2018
- RADD Meet-Up 2018 Gepubliceerd op: donderdag 19 juli 2018
- Onderzoek over wagenziekte Gepubliceerd op: donderdag 19 juli 2018
EVENEMENTEN
- The Intelligent Vehicles Revolution Datum evenement: vrijdag 23 juni 2017 - 15:00 uur
- Opening Researchlab Automated Driving Delft Datum evenement: dinsdag 27 juni 2017 - 09:00 uur
- Netwerkbijeenkomst Future Mobility Movement – AVLM Datum evenement: dinsdag 27 juni 2017 - 12:30 uur
- RSS2017 Datum evenement: maandag 16 oktober 2017 - 00:00 uur
- RADD Meet-Up 2018 Datum evenement: donderdag 14 juni 2018 - 18:00 uur