Voertuigen
De voertuigen van het RADD
Onderzoekers, maar ook bedrijven, kunnen tests en experimenten doen met automatische voertuigen op de campus van de TU Delft. Dit kan met eigen voertuigen of met de voertuigen van het lab. Hieronder leest u welke voertuigen van het lab beschikbaar zijn voor tests.
WEpod
WEpod is een elektrische shuttle voor 6 personen en een steward, die volledig automatisch, semi-automatisch of handmatig bestuurd kan worden, met een maximum snelheid van 25 km/h. In semi-automatische modus kan het voertuig zichzelf besturen, waarbij de snelheid door de steward bediend wordt met een joystick. In handmatige modus worden de snelheid en het sturen met een joystick bediend. De steward heeft als taak veiligheid te monitoren.
Status: WEpod is part-time beschikbaar in Ede-Wageningen.
Prius
Prius is een hybride personenauto (Toyota Prius) die handmatig bestuurd kan worden – ofwel op de conventionele manier, ofwel met een joystick – of in deels geautomatiseerde modus. De Prius is ontworpen voor semi-automatisch testen op de openbare weg, waarbij de bestuurder directe control (sturen/remmen) kan overnemen, of waarbij het voertuig aangestuurd wordt met een joystick door een persoon op de bijrijdersstoel.
Status: De Prius is uitgerust met videocamera’s als voorbereiding op automatisch rijden, daarnaast zijn er camera’s aanwezig om het gedrag van de bestuurder te observeren. Het voertuig is te besturen met een joystick, kan rijden in een platoon en is in staat accuraat positie te bepalen door middel van DGPS-RTK technologie.
Twizy
De Twizy is een elektrisch, dual-mode voertuig voor 1 persoon. Het kan handmatig gestuurd worden (sturen/pedalen) op standaard wegen tot 85 km/h. In de drive-by-wire/wireless remote control modus kan het voertuig een maximale snelheid van 25 km/h bereiken op fietspaden. Het einddoel van de ontwikkeling van de Twizy is dat het voertuig handmatig bestuurd kan worden op standaardwegen (inclusief Kruithuisweg) tot aan het station op de toegestane snelheid en onbemand op het fietspad (tot ongeveer 20 km/h).
Status: Vooralsnog is het voertuig ontwikkeld tot de drive-by-wire/wireless remote control functionaliteit.
Jackal
Dit is een klein platform voor automatisch rijden (L=50 cm, B=43 cm, H=25cm), zonder toepassing voor personenvervoer. Het heeft een maximale snelheid van 7 km/h. De Jackal is bedoeld om eenvoudige tests te doen met additionele instrumenten of met bijvoorbeeld een pop om een voetganger te simuleren in een verkeerssituatie. De Jackal rijdt op Esplanada of op The Green Village, of is deelnemer as object in een simulatie- of testomgeving elders op het RADD-terrein.
Status: Jackal is te besturen middels remote control.
IN DE MEDIA
- The Green Village: Een innovatieve proeftuin Gepubliceerd in: Cobouw
- Nederland ‘best voorbereid’ op autonome auto’s, fietsers maken komst lastig Gepubliceerd in: NOS
- Sensorgebruik bij autonome voertuigen Gepubliceerd in: De Volkskrant
- Cabaretier Pieter Jouke ziet mogelijkheden Gepubliceerd in: delft.nl
- Rijksoverheid.nl; Toespraak van minister Schultz van Haegen bij opening Researchlab smart mobility Gepubliceerd in: Rijksoverheid.nl
NIEUWS
- VR en veldstudie om de interactie tussen voetgangers en autonome voertuigen te analyseren Gepubliceerd op: vrijdag 22 februari 2019
- Follow up onderzoek wagenziekte Gepubliceerd op: zondag 16 december 2018
- Onderzoek naar positiebepaling van voertuigen Gepubliceerd op: vrijdag 17 augustus 2018
- RADD Meet-Up 2018 Gepubliceerd op: donderdag 19 juli 2018
- Onderzoek over wagenziekte Gepubliceerd op: donderdag 19 juli 2018
EVENEMENTEN
- The Intelligent Vehicles Revolution Datum evenement: vrijdag 23 juni 2017 - 15:00 uur
- Opening Researchlab Automated Driving Delft Datum evenement: dinsdag 27 juni 2017 - 09:00 uur
- Netwerkbijeenkomst Future Mobility Movement – AVLM Datum evenement: dinsdag 27 juni 2017 - 12:30 uur
- RSS2017 Datum evenement: maandag 16 oktober 2017 - 00:00 uur
- RADD Meet-Up 2018 Datum evenement: donderdag 14 juni 2018 - 18:00 uur