Projectverloop
Verloop realisering RADD
Het uitvoeren van tests en onderzoeksprogramma’s vindt plaats in een drietal fases. Hieronder leest u wat deze fases omvatten.
Fase 1 – de basis
Doel
Het opleveren van een veilige route met een monitoringssysteem. Klaar voor onderzoek met automatisch vervoer.
Timing
Gewenste oplevering is voor de zomer van 2017.
Omschrijving fase
Bij oplevering van deze fase is er sprake van een testomgeving met zeer beperkt gemengd verkeer. De eerste fase omvat het realiseren van de basis monitoring infra en de voorzieningen die nodig zijn om met testen, metingen en observaties van start te kunnen gaan. De eerste fase richt zich vooral op het:
- Organiseren van het Researchlab
- Verzamelen van middelen en data ter voorbereiding van het échte praktijkonderzoek
- Verkrijgen van commitment
- Regelen van vergunningen en ontheffingen
- Ontwikkelen van procedures voor het kunnen doen van testen (o.a. ethische toets, verzekeringen)
Fase 2 – onderzoeken in veilige situaties
Doel
Het onderzoekswerk op de veilige route kan beginnen. Automatisch rijdende voertuigen worden geïntroduceerd in rustig rijdend verkeer.
Timing
Gewenste oplevering is eerste kwartaal 2018.
Omschrijving fase
In de tweede fase wordt de basisvoorziening uitgebreid naar het volledige campusterrein. Waar een veilige route met monitoringsystemen voor automatische voertuigen wordt gecreëerd. In deze fase kan het echte onderzoekswerk beginnen. De tweede fase richt zich vooral op het:
- Introduceren van automatisch rijdende voertuigen in rustig rijdend verkeer
- Testen van ongelijkvloerse kruisingen (tram/busbaan en fietspad)
- Geschikt maken van de infra voor langzaam verkeer geschikt voor kleine automatisch rijdende voertuigen
- Onderzoeken van fondsen (de voorzieningen komen in beheer en in exploitatie bij een daarvoor op te richten entiteit)
- Aanvragen van fondsen voor korte en langere termijn
Fase 3 – onderzoeken in complexe situaties
Doel
Automatisch rijdende voertuigen begeven zich nu in meer complexe en drukke verkeerssituaties.
Timing
Gewenste oplevering is voor de zomer van 2018.
Omschrijving fase
De derde fase is de uitbouw naar het einddoel: het onderzoeksterrein wordt uitgebreid tot buiten de campus en er wordt verbinding gelegd met het OV-knooppunt Delft-Zuid. De derde fase richt zich vooral op het:
- Introduceren van automatisch rijdende voertuigen in complexe en drukke verkeerssituaties
- Realiseren van een aantal afgesloten testterreinen
Evaluatie
Na elke fase vindt er een evaluatie plaats. Op basis van deze evaluatie is er een beslismoment, waar op basis van behaalde resultaten het vervolg wordt bepaald.
IN DE MEDIA
- The Green Village: Een innovatieve proeftuin Gepubliceerd in: Cobouw
- Nederland ‘best voorbereid’ op autonome auto’s, fietsers maken komst lastig Gepubliceerd in: NOS
- Sensorgebruik bij autonome voertuigen Gepubliceerd in: De Volkskrant
- Cabaretier Pieter Jouke ziet mogelijkheden Gepubliceerd in: delft.nl
- Rijksoverheid.nl; Toespraak van minister Schultz van Haegen bij opening Researchlab smart mobility Gepubliceerd in: Rijksoverheid.nl
NIEUWS
- VR en veldstudie om de interactie tussen voetgangers en autonome voertuigen te analyseren Gepubliceerd op: vrijdag 22 februari 2019
- Follow up onderzoek wagenziekte Gepubliceerd op: zondag 16 december 2018
- Onderzoek naar positiebepaling van voertuigen Gepubliceerd op: vrijdag 17 augustus 2018
- RADD Meet-Up 2018 Gepubliceerd op: donderdag 19 juli 2018
- Onderzoek over wagenziekte Gepubliceerd op: donderdag 19 juli 2018
EVENEMENTEN
- The Intelligent Vehicles Revolution Datum evenement: vrijdag 23 juni 2017 - 15:00 uur
- Opening Researchlab Automated Driving Delft Datum evenement: dinsdag 27 juni 2017 - 09:00 uur
- Netwerkbijeenkomst Future Mobility Movement – AVLM Datum evenement: dinsdag 27 juni 2017 - 12:30 uur
- RSS2017 Datum evenement: maandag 16 oktober 2017 - 00:00 uur
- RADD Meet-Up 2018 Datum evenement: donderdag 14 juni 2018 - 18:00 uur