menu

Project

Welly in Delft

Interacties tussen voetgangers and geautomatiseerde voertuigen in Virtual Reality

In samenwerking met het Researchlab Automated Driving Delft, doe ik onderzoek naar de effecten van geautomatiseerde voertuigen. Mijn onderzoek maakt onderdeel uit het NWO project SURF-STAD (stad.tudelft.nl) en richt zich op de interacties tussen geautomatiseerde voertuigen en kwetsbare weggebruikers (fietsers & voetgangers). De verschuiving van menselijk aangedreven naar geautomatiseerde voertuigen betekent dat signalen die we, vandaag de dag, in ons oversteek gedrag gebruiken andere gevolgen zullen hebben. Een voorbeeld hiervan is oogcontact. Oogcontact is op dit moment een belangrijk signaal om te bepalen of we door de andere weggebruikers gezien worden. Echter, wanneer de mens binnen geautomatiseerde voertuigen niet degene is die het voertuig bestuurt, kan oogcontact zinloos of zelfs contraproductief zijn. Een passagier op de bestuurders stoel zou namelijk een voetganger per ongeluk kunnen stimuleren om over te steken wat onveilig oversteek-gedrag als gevolg kan hebben. Er zijn echter nog meer signalen die kunnen veranderen door de invoering van geautomatiseerde voertuigen. Deze zullen worden onderzocht in het volgende experiment.

Welly, één van de WEpods, kwam naar TU Delft voor een speciale gelegenheid. Dat gaf mij de mogelijkheid om speciale 360° video’s van de WEpod op te nemen. Dit soort video’s kunnen worden gebruikt voor simulaties en voor dit experiment zullen ze worden gebruikt om een oversteek situatie te simuleren. Het doel van dit experiment is het bestuderen van de effecten van geautomatiseerde voertuigen op het oversteekgedrag van voetgangers. Met name hoe het fysieke uiterlijk van het voertuig, het wegontwerp en nieuwe communicatie middelen het oversteekgedrag van voetgangers beïnvloeden. De 360 ° video’s worden met behulp van een Virtual Reality-bril aan de deelnemers getoond waardoor zij zullen ervaren alsof ze het echt beleven. Uiteindelijk zullen de resultaten van dit experiment ons helpen om de interacties beter te begrijpen en hopelijk geautomatiseerde voertuigen een stap dichterbij te brengen.

Auteur:
J. Pablo Núñez Velasco, MSc.
PhD kandidaat

TU Delft
Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen
Afdeling Transport & Planning